Etnograficzne zbiory
afrykańskie
Muzeum
Miasta Pabianic
Kolekcja
afrykańskich eksponatów
etnograficznych w Muzeum Miasta Pabianic powstała za sprawą
niestrudzonego podróżnika dra Witolda Eichlera – lekarza z zawodu, z
zamiłowania etnografa i entomologa. Doktor Eichler z prawdziwą pasją
badacza odwiedzał różne kraje i różne kontynenty. Zwiedził wiele krajów
europejskich m.in. Francję, Włochy,Maltę, Bułgarię, Rumunię,
Jugosławię, Węgry, Monako, Kaukaz.
Poznał również Palestynę, Azję Mniejszą, Algierię, Maroko, Tunis i
Trypolitanię. Dzięki tym wyprawom oraz żyłce kolekcjonerskiej
powstałybogate zbiory zoologiczne, botaniczne oraz etnograficzne.
Witold
Eichler już w 1907 roku zainicjował założenie - przy Polskiej Macierzy
Szkolnej -
Muzeum w Pabianicach, którego podstawę stanowiły darowane przez niego
eksponaty. Kolekcja ta powiększyła się znacznie po 1946 roku, po
powrocie Eichlera
z kilkuletniego pobytu w Afryce. W latach 1941–1946 Eichler przebywał w
Rodezji Północnej (obecnej Zambii), gdzie pracował jako lekarz w
okolicach Livingstone i Wodospadu Wiktorii. Zgromadził tam pokaźne i
wartościowe zbiory przyrodnicze i etnograficzne. Zbiory etnograficzne
przekazał pabianickiemu Muzeum.
Trzon
kolekcji W. Eichlera
wywodzi się z terenów Zambii, Zimbabwe i Kongo (Muzeum Miasta Pabianic
posiada również zabytki z terenów Afryki Północnej, Zachodniej oraz
Wschodniej). Część obiektów zakupiona została przez Eichlera na
lokalnych targach, inne są darami ludności tubylczej. Niektóre
przedmioty to wyroby o charakterze pamiątkarskim, jednak obok nich są
również takie, które mają wartość unikatową. Do niezwykle cennych
zabytków z pewnością należą dwa kompletne stroje czarownika wraz z
maską z ok. 1925 roku (plemię Barotse, Zambia),
siekierki symbolizujące
władzę przywódcy plemiennego z ok. 1920 roku (plemię Maszona,
Zimbabwe), kultowa figurka praprzodka z ok. 1935 roku (plemię Balunda,
Zambia),
a także maski rytualne, w
tym m.in. maska plemienia Makiszi
(Zambia) z ok. 1942 roku, maska plemienia Basubia (Zambia) z ok. 1920
roku, maski gliniane małych rozmiarów plemienia Bawenda (Zimbabwe) z
ok. 1920 roku czy maska
plemienia Makua (Mozambik) z końca XIX wieku.
Wśród
eksponatów podarowanych
Muzeum przez W. Eichlera w 1946 roku znajdują się także afrykańskie
sprzęty gospodarstwa domowego, m.in. drewniane naczynia zdobione rytym
ornamentem geometrycznym, naczynia gliniane (głównie plemienia Maszona
z Zimbabwe), drewniane łyżki, stępy, stołki, naczynia z owoców tykwy,
plecionki o różnym przeznaczeniu m.in. bardzo ciekawa kołyska koszykowa
(plemię Matabele, Zimbabwe) z ok. 1920 roku, torby, maty z rafii
wykonane techniką tkacką itp.
W
zbiorach pabianickiego Muzeum
znajduje się także broń afrykańskich wojowników i myśliwych – oszczepy,
dzidy, łuki, bambusowe strzały o rozmaitych ostrzach. Ciekawe są
zwłaszcza strzały do łowienia ryb zaopatrzone w ostrza z zadziorami
(plemię Baluba, Kongo). Rarytasem jest miecz sudański z ok. 1860 roku w
pochwie skórzanej zdobionej srebrem oraz włócznia bojowa plemienia
Turkana (Kenia) z 1910 roku.
Na
uwagę zasługują także ozdoby
(np. naszyjniki wykonane z rogu bawołu oraz nasion fasoli i grochu,
misternie ażurowane metalowe kolczyki, bransolety z kości słoniowej czy
skręconego drutu, pierścionki z blachy mosiężnej) oraz instrumenty
muzyczne (m.in. bęben zdobiony delikatnym rytem z dwustronnym
wizerunkiem żaby oraz membraną wykonaną ze skóry antylopy plemienia
Balozi z Zambii z ok. 1942 roku, „kalimby”, czyli pianina podróżnika z
ok. 1940 roku czy ksylofon z
rezonatorami z owoców tykwy itp.).
Muzealne
zbiory afrykańskie
powiększone zostały w 1972 roku, kiedy to Muzeum zakupiło od znanego
polskiego kolekcjonera Jerzego Jasieńskiego kilkanaście rzeźb i masek
wywodzących się głównie z terenów Tanzanii i Kenii. Wśród zakupionych
wówczas eksponatów szczególnie wyróżniają się rzeźby plemienia Makonde
z Tanzanii, które są niezwykle interesujące zarówno pod względem
tematyki, jak i formy. Muzeum Miasta Pabianic posiada w swoich zbiorach
rzeźby w stylu ujamaa (grupowe rzeźby figuralne przedstawiające sceny z
życia codziennego,
pracę i wypoczynek, a także powszednie radości i troski), rzeźby w
stylu
shetani (nawiązują do tradycyjnych wierzeń plemienia, pokazują
nierealny, wypełniony demonami świat) oraz niewielkie figurki ludzkie
przedstawiające przodków plemienia.
W
1972 roku Muzeum zakupiło
również maskę hełmową „mapiko” z czarnym plemiennym tatuażem (plemię
Makonde, Tanzania), maskę rytualną zwieńczoną głową stylizowanej
antylopy z końca XIX wieku (plemię Bambara, Mali), odważniki do złota i
złotego piasku wykonane techniką „traconego wosku” (plemię Aszanti,
Ghana), a także bransolety tzw. manele (plemię Joruba, Nigeria).
Od
1972 roku afrykańska kolekcja
muzealna nie powiększała się, uznano ją za zamkniętą. Jednak w
listopadzie 2007 roku do pabianickiego Muzeum dotarła przesyłka z
Niemiec zawierająca niezwykle cenne pod względem muzealnym obiekty z
pierwszej połowy XX w.: cztery rzeźby przodków plemienia Bamileke
(Kamerun) oraz tykwę przeznaczoną na wino palmowe ozdobioną misternymi
oplotami z włókien roślinnych, do której przymocowane są dwie czaszki
antylopy oraz jedna czaszka małpki (Bamileke, Kamerun). W maju 2008
roku do Muzeum w Pabianicach dotarły następna przesyłka zawierająca
kolejne cenne zabytki sztuki afrykańskiej. Wśród eksponatów znajdowała
się rzeźba kobiety (plemię Bangwa, Kamerun), dwie
lalki – fetysze płodności Akua Ba (plemię Aszanti, Ghana), niezwykle
piękna rzeźba przodka (plemię Bakongo, Kongo) oraz maska ludu Senufo.
W
grudniu 2008 roku MMP otrzymało trzecią przesyłkę
z darami, wśród których znalazły się m.in.: rytualno–kultowa rzeźba figuralna
(pocz. XX w.)
pochodząca z plemienia
Luba (Kongo, Katanga), tzw.
twarzowa maska „Ngontang”
(pocz. XX w.) pochodząca z plemienia Fang, które zamieszkuje tereny
północnego
Gabonu oraz południowego Kamerunu, tzw.
hełmowa maska „lipiko”
(połowa XX w.) pochodząca z plemienia Makonde zamieszkującego tereny
Tanzanii i
Mozambiku, rzeźba–lalka
Akuaba
(poł. XX
w.) – fetysz płodności plemienia Aszanti z Ghany oraz rzadki zabytek – proca drewniana
wyrzeźbiona w jednym
kawałku drewna,
używana przez plemię Kru, które zamieszkuje pogranicze Liberii i
Wybrzeża Kości
Słoniowej; plemię Kru należy do grupy językowej mande i wchodzi
w skład
ludów Dan – Kran. Ponadto
paczka zawierała kilka kopii starych
fotografii i pocztówek, które m.in. ilustrują afrykańskie
świątynie,
przywódców plemiennych itp.
Tak hojnym darczyńcą
okazał się
mieszkający w Niemczech Peter Majok, pabianiczanin, którego rodzina od
XIX wieku należała w mieście do mniejszości niemieckiej. W liście
skierowanym do Muzeum
Miasta Pabianic Peter Majok napisał, że ciągle czuje się związany
duchowo z Pabianicami, ponieważ tutaj się urodził oraz spędził swoją
młodość. Z kraju wyjechał w 1987 roku.
Peter
Majok zafascynowany jest
Afryką, zarówno jej krajobrazami, jak i dawną kulturą. Jak sam napisał,
pasję tę częściowo zawdzięcza Muzeum Miasta Pabianic, gdzie jako młody
człowiek oglądał wystawę poświęconą kulturze i sztuce Afryki (ze
zbiorów MMP, kolekcja Eichlera). Fascynacja Afryką doprowadziła P.
Majoka do kolejnej pasji – kolekcjonerstwa; posiada on prywatne zbiory
sztuki afrykańskiej, które mają dla niego duże znaczenie.
Obiekty przekazane
Muzeum przez
Darczyńcę to przedmioty nie tylko ogromnej urody, ale także posiadające
dużą wartość muzealną. Eksponaty te nie mają charakteru
pamiątkarskiego, mają raczej charakter kultowo – religijny, wyrażają
pewną magiczną treść. Afrykańska sztuka normowana jest przez trzy
elementy – wiarę w bogów i duchy, kult przodków oraz magiczne
kierowanie energią poprzez czary i fetysze. Taką właśnie rolę pełniły
ofiarowane MMP przez Petera Majoka eksponaty.
Warto jeszcze
dodać, że
dary dla Muzeum Peter Majok zadedykował pabianickim dzieciom z
przekazem realizowania swoich marzeń o podróżach oraz poznawania innych
kultur, innych obyczajów.
Beata
Borycka
|